tisdag 26 april 2011

Trädgårdstankar

Vi har fått ett nytt intresse i vår familj - trädgård!

Just nu är det stort fokus på vår trädgård. Det riktigt kliar i fingrarna att få fixa till allt. Det är iofs näst in till ett omöjligt uppdrag men någonstans måste man ju börja. När jag blickar ut över trädgården så vill jag ändra på det mesta, det känns lite som trädgården som Gud glömde..

Nu läser jag massa böcker & tidningar så fort jag får en möjlighet, för att samla på mig inspiration! Jag planerar att vara min egen trädgårdsarkitekt nämligen.. (förstår om ni skrattar nu ;) Det kan bli en utmaning.. men det skall bli riktigt skoj! Hur fel kan det bli? Man får väl helt enkelt göra om i så fall.


Maken är lika inspirerad han och sliter tills mörkret sätter stopp på kvällarna. Han får liksom inte ro i kroppen innan han är klar med allt. Känns som det kan bli en lång vår för honom..

Än så har vi inte påbörjat några stordåd men vi går runt & drar upp planer. Vi måste dränera huset och det begränsar oss lite men vi kan ju alltid börja utifrån och jobba oss in. Det är nog egentligen bra för vi måste ta tag i trädgårdens "väggar", vår häck som står där idag är inte rolig och trädgården är så öppen framför huset. Känns som en enda stor fotbollsplan. Nej där måste nått göras. Försöka skapa lite rumskänsla. Några träd skulle inte sitta i vägen om man säger så. Henry har fått ett träd av sin gudmor så nu skall vi åka och köpa ett i vår och låta han vara med och plantera. Frågan är bara vad man ska köpa för träd? Ett äppel kanske. Så kan vi göra paj & mos sen!

I helgen så grävdes det gamla landet upp och två nya fina odlingslådor införskaffades. Så nu skall vi bara bestämma vad som skall odlas! Har ni några förslag? tips? Ideér? Jag har inte direkt gröna-fingrar, det enda gröna på mina fingrar måste vara det gröna nagellacket jag fick i födelsedagspresent, men det är ju alltid nått! Jag vill med andra ord inte gå all-in utan bara odla lite för skoj skull, jag klurar på lite örter, potatis, squash, ruccola, kanske jordärtsskockor som är så gott! Vad odlar ni?

Förutom "gröna" projekt så har vi såklart även några andra. Jag vill bygga lite olika saker i trädgården också. En förvaringsmöbel för dynor, jag vill inte ha en sån där grå plastback utan jag vill ha en i trä och sen ska jag ha en fin dyna uppepå så man även kan sitta på den. Sen vill jag bygga ett stort bord av långa plankor eller nått. Jag ser framför mig att vi skall ha ett sittvänligt bord med stolar till på terrassen där man äter sen kan man ha lite mera "chill"-möbler ute i trädgården. Och sist men verkligen inte minst.. en lekstuga.

Alice och Henry var hos en kompis och lekte i hans lekstuga dom hade sååå kul. Så ropade hon på mig & sa: Mamma, jag vill också ha ett sånt rum. Kan vi köpa det?
Jag som själv haft en lekstuga som min högsta dröm i hela mitt liv ville såklart säga att självklart får du det ;) Men vi får se. Man kan tydligen köpa en byggsats och bygga ihop den lätt (?) själv alternativt köpa en begagnad av någon. Men törs man det? Håller dom för en flytt?..

Som ni märker så har vi projekt så det räcker och blir över. Nu behöver vi bara en storvinst på triss, massa ledighet och lite extra arbetskraft! Frågor på det?


Kram
Lina


ps. alla som kommer och renasr ogräs eller hjälper till
på annat sätt får fritt med kall bira & rosé!

3 kommentarer:

  1. Hurra för att sorken ska få sitt träd!Äppelträd är ju det som man kanske använder mest av skörden av, mos, paj, kräm eller bara rycka av ett o käka!

    Det där med gröna fingrar kommer med tiden. Kunde inte ens klara kaktusar förut men nu förtiden så får jag en underbart blommande perennrabatt som jag komponerat alldeles själv;) Älskar att fixa ute i trädgården, ger så mycket harmoni till kroppen!

    När det kommer till odling så har vi begränsat oss ganska mycket och utökasr för varje år. Det ska ju hållas efter och det kan vara svårt att sticka iväg någon vecka på sommaren om man inte har någon som vattnar. Nu har vi rabarber (underbart att göra paj o kräm på, växer i flera omgångar så det är bara att fylla frysen efterhand), jordgubbar, smultron (så sött att se barnen sitta i landet o bli helt röda runt munnen), morötter, potatis, dill, gräslök, persilja. Så har vi det.....

    Puss o kram!//Malin

    SvaraRadera
  2. Vad roligt det låter att få göra iordning en hel trädgård percis som man vill. Vi har en liten plätt på framsidan som typ är 5 kvadrat stor, men den har endå fått en perennrabatt och en klätterros på en spalje.

    Ni som gillar att laga mat, ska ni inte ha en örtträdgård :)Annars är väl morötter, potatis och lök något man har användning av på sommaren..vitlök är lite roligt att odla om man gillar det :)

    Kram Madde

    SvaraRadera
  3. Tack söta ni för kommentarer, tips & reflektioner. Jag blir så himla glad!

    Era tips känns mitt-i-prick och det kommer förmodligen bli något i den stilen. Men vitlök hade jag inte en tanke på att odla - men va kul! det åker genast upp på listan. Som även utökats med jordgubbar & smultron.

    Malin, er trädgård är ju super fin!!

    Kram
    Lina

    SvaraRadera