tisdag 22 januari 2013

Så var det ju det här med vardagsmiddagar...

Alltså det här med vardagsmiddagar...

Om barnen skulle välja skulle vi väl varva på:
- stekt falukorv & stuvade makaroner
- köttbullar, sås, potatis, lingonsylt
- blodpudding, bacon, morötter, lingonsylt
- korvstroganoff med ris
- Chicken nuggets & klyftpotatis
- Falukorv i ugn och potatismos
- pannkaka
- Spagetti & köttfärsås
- kycklingcurry med ris

.. ja men ni fattar. Det kanske eventuellt ser lika dant ut hemma hos er?

Det är ju inte så himla kul att rulla på dom där maträtterna. Snart ser jag väl ut som en falukorv lixom. (gud förbjude!)  Så har vi kört lite matkassar i omgångar och det har ju många fördelar måste jag säga.
- man spar tid
- man behöver inte storhandla
- man behöver inte planera "vad ska vi äta idag....."
- det är bara att laga den mat man får

Men det finns ju även nackdelar:
- ingen som gillar maten (iallafall inte småfolket)
- man hinner inte äta all mat
- en dag är vegetarisk mat (but helloooo, ni glömde visst skicka med köttet..)
- hela jäkla skafferiet svämmar över med halvfulla bulgur & matvete kartonger (eftersom dom skickar nya varenda jäkla vecka..) Sjukt irriterande. Speciellt eftersom det inte är någon som direkt gillar sånt där krafs i vår familj. Vi testade även en sk. "barnkasse" nyligen men då höll jag ju på att ruttna ur totalt. Fy f*n va äckligt & tråkigt. Och barnen var inte heller speciellt förtjusta och om inte dom gillade den maten då tänkte iallafall inte jag sitta & käka någon tam jäkla cowboygryta till middag. så.de.så.

Sen tycker jag efter ett tag att det e trist att inte få bestämma själv vilken mat jag skall laga.. och så säger vi upp matkassen.

Men nu mina vänner kommer jag till det fina i kråksången. Jag har upptäckt MATKOMFORT!!! Halleluja! Där får man 4 middagar i veckan, och alla såser & sånt är redan klara. Det har dom har dom redan tillagat i sitt storkök, så det jag får är kött, fisk, fågel etc och typ potatis, ris (redan uppmätt exakt hur mycket  det skall vara i en trevlig liten burk) och sedan en enkel beskrivning. Så nu har vi kört 2 dagar och vi har gjort vågen i 2 dagar! Alla har ätit som aldrig förr - så himla gott! Rester är ett minne blott..

Igår var det stekt torsk och en potatissallad (det lät inte speciellt smarrigt men det var sjukt gott) och idag så var det kalvhamburgare med surdegsbröd & hamburgerdressing. Även det jättegott! Det var helt klart restaurangklass på burgaren. Så nu ser vi alla fram emot morgonadagens middag!!

Och förutom att jag & mannen tycker det är jättegott så gör även barnen det. Och det är nästan det finaste i kråksången. Det finns inget som gör mig lyckligare än när små grynen kommer springandes till matbordet och plockar på sina tallrikar med stor entusiasm och sen smaskar i sig allt under tystnad. det är nog tamme tusan det bästa för mammahjärtat!

Så testa du med vetja!
(googla rabattkupong om du skall beställa för jag hittade någon site där man fick en Hackmann traktörpanna på köpet om man kör 2 veckor - ja men ni hör ju själva - hur bra va inte det? ;)

Puss Fru B.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar