söndag 7 april 2013

Pulled Pork på Linas vis..

Jag gjorde ju Pulled Pork i lördags men eftersom det var ett infall så fick jag göra om receptet jag fått lite (jag hade inte riktigt alla ingredienser). Kanske skall tillägga att jag har testlagat detta en gång tidigare med ett recept där man bara hällde över en flaska Barbequesås och det gillade jag inte. Så nu ville jag testa något nytt.

Vi alla gjorde tummen upp så jag delar med mig av receptet!
Håll till godo,
Uppdatering: jag glömde skriva med liquid smoke, det är nu uppdaterat!

1 fläskkarre (jag hade ca 1,4kg)
1dl chilisås
1/2dl ketchup
1 dl vatten
1 tsk chilipulver
chiliflakes/piri piri (krusmyntagården) jag strösslade på ganska friskt ala farbror Melker "efter behaaag"
1 tärning köttbuljong
1,5tsk spiskummin
1tsk koriander
Ca 1,5 tsk liquid smoke
Dryga teskeden med salt samt peppar.
(om man vill kan man ta lite drygt på alla mått, det kan jag nog ev ha gjort)


Rör ihop allt.

Placera karrén i en ugnsform/gryta med lock. Hacka en gul lök samt tre vitlöksklyftor som du placerar runt om. Kleta på chiliblandningen. Och det är var det sista jag gjorde innan jag gick och la mig så jag körde in den i ugnen över natten på ganska låg värme.

110 grader i ugn. Cirka 9 timmar.

Tidigare har jag testat 4 timmar på lite högre värme och jag tyckte inte att det blev klart då. Så har du tiden - kör den över natten. Det är ju perfekt egentligen - då är middagen klar redan vid frukost. Snacka om bra middag om man inte vill stå och slava i köket hela eftermiddagen.

Anyway. På morgonen vände jag på köttet så att det som inte legat i vätska fick ligga och gotta till sig lite i vätskan. Och efter en timme eller två till så kan du dela köttet med en gaffel. Du drar lixom i sär det, det skall bli en massa "trådar" och sen blandar du in all sås. Sen fick den stå i kylen hela dagen och värmdes på i ugnen till middagen.

Det finns massa olika sätt att servera Pulled Pork på, jag valde att göra det på detta vis:
Stek skivor av surdegsbröd i olivolja & bygg sedan en riktigt schysst "macka" med salladsblad, tomatskivor, pulled pork, avokadokräm (jag mosade helt enkelt 3 avokadosar och blandade i lite cremefraice, salt & peppar) och sen toppade vi allt med lite skivad färsk lök.

Mycket smarrigt, enkelt & trevligt när alla får bygga sina egna mackor!

Ja men lycka till om ni testar det :-)


Kram
Fru B.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar