söndag 5 juni 2011

Mumsig Morotskaka



Det har blivit en hel del fika den här helgen & jag vet inte om jag
delat med mig av det här fantastiska receptet till er?


Världens lättaste morotskaka som dessutom är god - kan inte bli så mycket bättre!

Receptet passar finfint till en vanlig rund "springform" men jag blev så glad när jag hittade en fyrkantig form på loppis så jag var tvungen att ändra format på min kaka idag.


Här kommer receptet:


2 ägg

2 dl socker

1 dl olja (typ matolja, ta inte olivolja för då kommer hela kakan smaka olivolja. Tänk "neutralt")

3 dl fint rivna morötter

1,5 tsk bakpulver

1 tsk kanel

1 tsk vaniljsocker

2,5 dl mjöl


Vispa socker och ägg pösigt. Rör ner olja och morötter och blanda ner mjöl, bakpulver vaniljsocker och kanel. Häll i smörad och bröad form och grädda längst ned i ugnen på 175 grader i cirka 40 minuter.


Glasyr:

100 gram Philiadelphiaost (men.... jag brukar ta lite mer)

30 gram rumsvarmt margarin (jag kör alltid smör, margarin är inte min grej)

3 dl florsocker


Om ingredienserna till glasren är rumstempererade så blir smeten fin ganska snabbt, annars kan man även vispa ihop den med elvisp. Så slipper man smörklumpar i glasyren. Bred på ett tjockt & smarrigt lager på kakan!


Sen la jag på lite blåbär idag för att den skulle se lite finare ut men det behöver man ju inte ha. Det är mest för ögat skull. Men morotskaka ser ju lite halvtrist ut om man inte lägger något uppe på...


Nå väl, try it - du kommer inte att ångra dig!


Puss

Lina

2 kommentarer:

  1. Såg jättegott ut. Har du testat Leilas morotskaka..supergod, ungefär samma recept som ditt. Hon har solrosolja i sin och lime i frostingen..supergod!

    kram Madde

    SvaraRadera
  2. Halloj, ja jag har testat den men det var jätte länge sen & den blev inte så bra så jag har adrigt gjort den igen.. men det kan ju iofs ha varit "skitbakomspakarna" ;)))

    Hon är ju trots allt bak-gurun!
    Kanske skall testa det nästa gång!

    Kram Lina

    SvaraRadera