måndag 17 december 2012

praktexemplaret av dom alla.

Ja men kan någon berätta för mig vad det är med den här veckan innan  jul? Alla stressar som galningar för att hinna med jobb, köpa klappar, julstäda, handla &  laga julmat. Varje år, samma visa. Och jag är praktexemplaret av dom alla. Varje år tänker jag att nästa år, det skall bli året då allt ändras - då skall jag har framförhållning. Då skall jag börja planera julbordet redan innan advent, så att det kan bli en mysig stund i soffan. Inte panikartat febrilt bläddrande och framförallt letande efter recept. Men vad 17 tog receptet vägen på dom dära supersmarriga köttisarna vi gjorde sist? Ja säg det... lika borta som vinden.

I effektivitetens tecken så åkte vi till Barkarby efter dagis, barnen älskar ju att äta på IKEA så det är ingen bestraffning direkt. Jag handlade mat till 4 personer. Ja det blir 112kr. Nej men nu måste du väl ha missat att slå in nått? Nää.. så rabblade hon upp allt. Helt otroligt. Och nu kör dom ju julbord på Ikea så det var ju lätt hysteriskt. Men vi var inte in the mood för det så det hoppade vi över. Sen blev det race genom varuhuset. En stor tavelram hade gått i tusen bitar i veckan så en sådan behövdes en ny, så ville jag ha en ny fotölj.. hittade en alldeles FAB fotölj.. i blå typ sammet. Det låter inte så fint men My Goooooood va fin den var. Slutslåld såklart. Perfekt, hade jag genast tjänat in några lax som jag istället kunde lägga på Ikeas dyraste gardiner.. jojo.. Sen skulle jag ju köpa upp mig på  årest alla fina julservetter och deras gråa serie med paketpapper.. Men det syntes inte röken av. Slut slut slut. Och jag blir sååååå less. Jag ville inte köpa det där i oktober när det packades upp i varuhuset. Jag ville köpa det nu, IDAG. men då är det såklart slut.. Blä. Well well, det blir ju jul ändå.

Sen vidare till Hemtex för att hämta 6 meter gardinstång (pappa, det var 2 stänger på 3meter så nu kan du sluta fundera på det ;)) och sen hem och bada & natta barn.

Andas. klura. jo jag måste beta av lite på listan...
Så nu tvättar jag mattor, maken målar fönster, jag försöker rengöra ett vidrigt (och då menar jag vidrigt!) kylskåp som stått orört i några år... för utan det får ju inte maten plats till jul. Ja och så kokar jag knäck också. Känner att jag kör hyffsad multtasking. men jag bockar av punkt för punkt på min lilla lista. Jag skall ju hinna med att hänga på sjukhuset nu i 2 dagar också (precis som det är nått man har tid & lust med veckan innan jul). Well well, sjukhus måste alltid prioriteras.

Men hur går det för er då?
Är ni sånna där (hemska) människor med framförhållning? Julklapparna färdiginköpta och inslagna till första advent, alla kakor & lussebullar bakade till 1 advent, julstädat till 2 advent, sen går ni bara runt & myser och undar vad vi andra (dårar) stressar upp sig över?...

Men en sista sak, jag känner mig liksom motarbetad här hemma .. av husmusen.. för 2 helger sedan bakade jag & barnen lussebullar och nu till helgen så var dom nästan helt slut..hur är det möjligt? Ja så då fick jag ju ställa mig och baka nya lussebullar i lördags igen (med barnen..). Och nu klurar jag på att sätta lås på lussebullelådan ;)

Stor puss
Lina

2 kommentarer:

  1. Lian du är underbar! Och inte ensam om allt detta! Julkram på dig! / ida

    SvaraRadera
  2. Nytt namn fick du oxå! hihi!

    SvaraRadera