söndag 18 april 2010

Fredag

Då var det fredagsmys för hela slanten! En fredagsklassiker här hemma som dyker upp lite nu & då är "italienskt plock", dagen till ära kompletterat med minipizzor. Riktigt smarrigt!



Pizzorna gjorde jag egentligen för att jag vet att Alice gillar pizza men hon åt såklart inte en endaste en. Men hon tyckte det var roligt att baka dom iallafall. Hon tyckte bättre om färskpasta som var fylld med karljohansvamp. Bara hon äter nått så är jag glad!



Minipizzor med parmaskinka och oliver, ca 20st
(Receptet hittade i jag i senaste numret av buffé)

Ingredienser:
1/2 paket jäst (25 g)
2 dl ljummer vatten (37°C)
4 1/2-5 dl vetemjöl
salt

Topping:
1 mozzarella (125 g)
1 dl tomatsås av pastatyp
1 dl riven parmesanost
120 g lufttorkad skinka, t ex parma
ca 20 svarta oliver
1 kruka basilika
olivolja, salt och svartpeppar


Gör så här:
1. Smula ner jästen i en bunke. Häll på det ljumma vattnet. Rör runt så att jästen löses upp. Tillsätt 2 msk olivolja och 1 krm salt. Tillsätt mjölet och knåda ca 5 minuter till en smidig deg. Låt jäsa övertäckt ca 1 timme.

2. Sätt ugnen på 225°C. Skär mozzarellan i mindre bitar. Skär degen i 20 bitar. Kavla ut till små pizzor, 6–7 cm i diameter, och lägg på bakpappersklädda plåtar.
3. Bre lite tomatsås på varje pizza. Fördela osten över. Grädda mitt i ugnen 8–12 minuter.
4. Toppa pizzorna med oliver, lufttorkad skinka, basilika och peppar.
Servera dem varma, ljumma eller kalla.

5 kommentarer:

  1. Herregud människa, snacka om Ûberkvinna. En annan tar fram kastrullen och ställer på bordet eller ringer hämtpizza..
    Kan du skänka en tiondel av all energi och "duktighet" till mig så vore jag nöjd ;-)
    Hoppas ni hade det trevligt, vilket jag är rätt säker på...
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tessan du är väl för söt men jag VET att du ljuger! ;) Minipizzorna var busenkla, verkligen minsta motståndets lag.. näst efter hämtpizza då möjligtvis ;)

    SvaraRadera
  3. Åh, tackar förresten! Såg dem i Buffé hos svärmor, men vi är för dåliga på att använda Ica-kortet så vi får inte den.. ;) Blir nog en av rätterna på 30-kalajset! :)

    Puss!

    SvaraRadera
  4. Ja ja, så illa är det kanske inte, men långt ifrån så mysigt som du alltid gör det..
    Hoppas Henry mår bättre nu. Kan tillägga att vi opererade in rör på Alex när han var 11 månader och sen dess har han bara haft två öroninflammationer.
    Och vi behövde bara penicillin en av de gångerna.
    Kram

    SvaraRadera