tisdag 20 april 2010

Projekt trädgård!


Vår trädgård är inget vi skryter med - snarare tvärtom ... Ovan ser ni en bild på vår fina rosenrabatt. Men jag tycker det finns potential att göra något bra av den!
Igår var min kompis Yvonne på besök och tog sig en titt på elendet. Så nu vet jag på ett ungefär vad som finns i vår trädgård. Så förutom förtiotolv fula enar & enbuskar så finns bla syren, jasmin, vinbärsbuskar, ett gammalt sönderklippt äppelträd, en orvon, orlov? orpon.. HAHA, ja ja någon blommande buske ;) Och massa anna krafs som jag inte minns vad det heter!
Yvonne gav lite tips på hur man ska tänka när man väl ska sätta igång & jag blev såklart överinspirerad. Jag vill ju sätta igång på en gång och fixa! Men återigen så måste vi dränera och på ett sätt är det lite bra för nu kan vi inte sätta igång några stora projekt utan bara städa upp lite här & där så det inte ser ut som en katastrofplats. Sen får vi bo med trädgården som är i sommar och känna efter lite. Hur kommer vi att använda den? Hur vill vi använda den? Vad skulle vi vilja ändra på? Hur länge är de sol på de olika sidorna? Blåser det? osv osv
Det som kändes väldigt bra var att Yvonne gav lite direkta tips på vad hon skulle göra DIREKT (ni fattar va?...) och det gick ändå hand-i-hand med vad vi själva pratat om och funderat på. Så då är vi ju inte helt fel ute trots att vi egentligen inte har någon koll på trädgårdar alls.
Hon kräktes på vår häck. (inte bokstavligt talat dock) Det gör jag med. Det skulle vara underbart att få riva bort den & sätta en ny fin. Kan man få EU-bidrag för sånt tror ni? ;)
Nu inväntar jag en ledig helg med solsken och sen skall här kavlas upp ärmarna & röja sta'!

2 kommentarer:

  1. Åh, vår trädgård är ett enda stort projekt det också! Men det beror på att de som bodde här innan var planteringstokiga och det är rabatter everywhere och vi har ingen aning om vad vi har eller hur man gör.. Nu har vi (Fredrik) i alla fall helt sonika grävt upp en hel rabatt som var precis där vi vill kunna leka, och flyttat på en buxbom (??) till grinden. Och så har jag ju beskurit äppelträden. Längre än så hann vi inte och nu funderar jag stakt på att ha endast krukor med perenner.. ;)

    Den som ändå kunde göra som Berlings.. =)

    Puss!

    SvaraRadera
  2. Buxbom är ju riktigt fint! Och trendigt btw ;)
    Vi har ju också två, en rund fin och en amöbaformad....

    Tror man ska satsa på en lättskött men ändå fin trädgård med mycket lekyta och mycket plats för det "sociala". Jag vill iallafall inte lägga hela semestern på att rensa ogräs, jag vill bara grilla, sola, njuta & ta ett gla rosé på altanen ;)

    Lycka till med trädgården!!
    Krukor verkar grymt tycker jag också - Dom kan man ju flytta runt för lite variation ;)

    Kram L.

    SvaraRadera