fredag 7 januari 2011

Pizza baby!



Igår var en sån härlig dag, vi gjorde nämligen ingenting! Vi var bara hemma, allihopa. Snön yrde runt knuten & vi mös runt mest hela dagen. Det enda avbrottet var att Alice & Patrik var ute och skottade fram huset medans Henry & jag gjorde pizzadeg.

Och pizzan blev sååå god så om ni inte vet vad ni skall hitta på till kvällens "fredagsmys" så kommer svaret här...

Ala Leila såklart!

Basic pizzadeg:

15 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
2 tsk strösocker
1 tsk flingsalt
2 msk olivolja
1 dl durumvete
5,5-6 dl vetemjöl special

Smula jästen i en bunke, häll över vatten och rör tills jästen löst sig. Tillsätt socker, salt och olivolja. Blanda i mjölsorterna och knåda degen smidig. Jag körde den en bra stund i min assistent ala 70-tal! Låt den jäsa under bakduk i ca 45 min till dubbel storlek. Dela degen till 4 pizzabottnar och använd till dina pizzor. In i ugnen, 225C i ca 5 min.

Ja du måste såklart ha på tomatsås (se nedan) & ev annan fyllning däremellan men det förstår ni säkert ;-) Jag hade tomatsås, oliver & mozzarella på och när pizzan var klar så la jag även på parmaskinka & basilika. Mums.

Det här är utan tvekan det bästa receptet på pizzabotten jag har provat!


Tomatsås:

2 vitlöksklyftor
5 solmogna tomater
1 msk smör
1 msk flytande honung
1 tsk vitvinsvinäger
flingsalt
svartpeppar från kvarn

Skiva vitlöken tunt och skär tomaterna i tärningar. Jag hade coctailtomater på kvist hemma så det fick det bli i min tomasås. Fräs vitlöken i lite smör i en kastrull, tillsätt sedan honung och tärnade tomater. Koka såsen tills den har tjocknat lite och tomaterna är helt mjuka, ca 20 min. Smaksätt såsen med vinäger, salt och peppar, och låt den sedan svalna. Jag hade ingen vitvinsvinäger så jag hade rödvinsvinäger istället, och lite mer än vad som stod i receptet. Det blev toppen! Riktigt smarrigt.

Receptet är till 4 pizzor, och det kan jag tycka funka om man är två vuxna & två små barn. Men det är lite för snålt till 4 vuxna. Och tomatsåsen var ljuvlig så nästa gång så gör jag lite extra av den också!

Extra pluss till själva myset, det här en perfekt rätt att göra tillsammans med barnen. Dom kan vara med att göra deg, kavla & lägga på vad dom vill ha på sin pizza.

Fredagsmys när det är som bäst!




Alice är mycket stolt över sin egenhändigt gjorda pizza.
Idag vankas en riktig klassiker, tjälknöl med potatisgratäng.
Ha en mysig fredag!
Kram Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar