söndag 3 februari 2013

Det här tycks blitt en veckoblogg..


... får se om jag kan bättra mig på den biten!

I torsdagskväll så packade vi ihop vårt pick&pack och for till Orsa. Det var dags att se till huset men så var vi sugna på lite skidåkning - och vi ville att smågrynen skulle få testa på att åka. Alice testade ju en dag förra året men Henry kraken hade feber då så det blev inte så mycket av det hela. Men nu gick det bättre!

Alice & Henry i barnbacken.

Dom var väldigt förväntansfulla när vi skulle börja åka men efter 5-6 åk så lockade pulkabacken som låg bredvid mer. Så vi åt lite lunch ute i det fina vädret och sen blev det pulkarace. Men rätt var det var så ville dom åka skidor igen.. Kul! Vi tog en varmchoklad för att värma oss lite & få lite ny energi och sen bar det av.. (underskatta aldrig vikten av ett konstant matintag, frukt, russin, lunch, varmchoklad - allt som håller humör & energinivån på topp!)



Blomérs skidskola! Vi insåg ju ganska snart att våra år i alperna inte var till så stor nytta för några skidlärare det var vi ju inte då.. Men vi lekte, åkte, körde "glasstrut" med skidorna, åkte genom och runt portar..

 .. och dom tyckte det var superkul!! Vi var så himla imponerade! På 2 dagar så lärde dom sig hur mycket som helst. Och dom var glada och kämpade på hela tiden. Så himla duktiga!! (mamman e stolt som en upp)

 Vädret var helt fantastiskt, solsken och bara någon minusgrad.
Och det här med snöklädda träd det gör mig snudd på religiös.. det är såååå vackert!!


På toppen!! Jag trodde ju att vi skulle harva nere i barnbacken och muttrade lite om att det var surt att betala 300kr/vuxen/dag för att åka knappliften i barnbacken ;) Men smågrynen nöjde sig inte med det, nej dom skulle promt upp på toppen! Så vi vek oss för tjatet och åkte upp på berget & dom var såå glada!

Helgens Stig H stod undertecknad för... håll i er nu...
Andra åket upp på toppen så skulle jag åka med Henry & han var lite vingligare att ha med än Alice, så när jag skall ta plättliften så kommer den lixom fel så istället för att jag får den mellan mina ben så får han den mellan sina.. jag är ju helt övertyad om att jag skall kunna justera detta innan branten upp kommer men icke.. jag hann inte..så jag får ju "hänga" efter liften med ren armstyrka upp för hela berget.. jag trodde jag skulle dö. efter halva backen har jag en sån mjölksyra i armarna men jag kan ju inte bara släppa. Så skall jag hålla i mina stavar med ena armen och Henry med andra och redan här fattar ju ni att jag saknar 2 armar att hålla kvar mig själv med.. åh phu. Ja och så värst vältränad är jag ju inte så att jag kom upp var på ren & skär vilja. Men ca 20 meter innan toppen så gick det inte, då brann det i armarna så jag var tvungen att släppa liften. Men det gick bra, vi bara skråade in i backen. Men roligast var på kvällen när Henry skulle berätta för Mormor om vår lifttur.. : och då sa mamma "det här det var ingen bra idé Henry".. haha.sötnöten.

Alice & Henry hittade direkt korvkiosken och när vi skulle hem efter första dagen så stövlade dom kavat fram till luckan och sa: två korvar tack. Killen i luckan tittade lite frågande ut ur luckan tills han fick syn på mig.. -ja det går bra, vi tar 2 korvar! Så här hade vi lite korvpaus innan vi skulle hem :-)


 Skiteam Blomér!


Orsa Grönklitt när det är som bäst!

Det här var en alldeles fantastisk helg & Alice var sur som en citron när vi skulle lämna tillbaka hennes skidor.. så jag tror vi måste åka tillbax inom kort! Ska försöka få med mig mor & far igen också för dom ordnade markservicen med bravur. Tänk så lyxigt att komma hem från backen & bli serverad mammas goda mat varje kväll, inte illa!

Hoppas ni också haft en härlig helg & njutit av det fina vädret!!
Kram Fru B.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar