söndag 6 februari 2011

Hummersoppa

I lördags gjorde vi hummersoppa & den blev sååå god
så jag tänkte dela med mig av receptet till er!


HUMMERSOPPA 4 portioner
- orginalrecept av fotbollslandslagets kock Mats Broström

Skalet från 2 hela humrar
1 litet selleristånd
1 fänkål
1 gul lök
4 stora vitlöksklyftor
1 purjolök
1 morot
1 röd chili
½ dl olivolja
4 msk tomatpuré
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad dragon
14 vitpepparkorn
2 dl torrt vitt vin
5 dl vatten
4 dl vispgrädde
1 msk konjak
¼ tsk cayennepeppar
salt
färsk gräslök


Tillagning

  • Skölj selleri och fänkål. Skala lök och vitlöksklyftor. Skölj purjon noga.
    Skala moroten. Dela chilin och avlägsna fröna.

  • Skär alla grönsaker i 2 cm tjocka skivor eller i klyftor och stek i olivolja
    tillsammans med hummerskal, tomatpuré och kryddor.

  • Tillsätt vitt vin och vatten. Låt småputtra i c:a 30 minuter.

  • Sila bort hummerskal, grönsaker och kryddor.
    Slå grädden i buljongen. Koka ihop.

  • Smaksätt med konjak, cayennepeppar och salt.
    Mixa. Smaka av med salt.

  • Hacka gräslöken och garnera med den.


Min tvist blev att jag bytte ut Cognac mot Sherry & det var jag ganska generös med. Jag hade även lite mer vin & vatten än i receptet. Jag skippade gräslöken & garnerade med färsk timjan och serverade soppan med vitlöksbröd. Soppan räckte till 8 personer som förrätt.

Vill man lyxa till det ordentligt tar man så klart & lägger hummerköttet i soppan precis innan servering.



Själv så grämer jag mig mest över att jag inte har några fler hummerskal i frysen att göra en ny soppa på. Men det är väl bara att äta 2 humrar så jag kan göra en ny soppa inom kort ;)


Try it - du kommer inte att ångra dig!

kRAm
Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar