tisdag 15 september 2009

Äppel päppel..


Paj!!

Enkla, goda & bra recept dom tycker jag att man ska man dela med sig av - så varsågoda! Här kommer ett kanonrecept på ÄPPELPAJ som jag i min tur tiggt åt mig av svärmor :-)


Rota fram följande i skafferiet/kylen:

1 ägg
100 gram smör
2 1/2 dl socker
2 1/2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1/2-1 tsk salt

kanel + ca 1 msk socker
ca 4 st äpplen - eller fler, det beror lite på hur stor pajform ni har.

Gör så här:
Sätt ugnen på 180 grader
Smält smöret
Blanda ihop mjöl, socker, bakpulver & salt. Ha i ägget & det smälta smöret & blanda ihop allt. Skala & skiva/klyfta äpplena, strö över ca 1 msk socker och kanel ala farbror Melker (efter behaaaag). Smöra en pajform, lägg i äpplena och bred över smeten. In i ugnen i 40-45min!

Ta ut pajen, låt den svalna lite & servera med vaniljglas eller vaniljsås.


pusss /L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar