onsdag 6 januari 2010

Full fart!

Här hemma är det full fart nu, Alice börjar verkligen bli en stor liten tjej. Med en vilja av stål ;)

Hon är himla mysig, hon kramas, pussas & myser gärna. Och mot Henry är hon supermysig, det senaste hon börjat med är att hon ska "amma" honom. Antar att hon ser på mig & apar efter. Så hon går & sätter sig på någon lämplig plats, drar upp sin lilla tröja & beordrar oss att komma med Henry till henne. Så tar hon honom och kramar mot sig... Skruttfia. (nu är det väl inte riktigt så det går till här hemma när jag ammar honom, men nästan. Uppenbarligen ;)

Hon är även så medveten om allt, om man säger till henne något eller frågar henne nått så förstår hon direkt. Det är så häftigt! Idag ville hon promt ha sin smutsiga pyjamas på sig, jag försökte förklara att den var smutsig och frågade om hon kunde kasta den bland all annan smutstvätt. Då gick hon och slängde in den i tvättmaskinen. Det var inte riktigt vad jag tänkt men det var ju också rätt. Så kul att se vad hon snappar upp.

Nu är det bara språket som fattas men det känns som det håller på att lossna lite nu. Idag har både hennes mormor & farmor varit på besök och på kvällen satt vi & mös lite innan hon skulle gå & lägga sig och pratade om dagen som gått. Så sa jag något i stil med att det var väl roligt att både mormor & farmor varit & hälsat på henne idag. Då säger hon lugnt Momo, Famo..
Jag blir ju huuur exalterad som helst inombords och men tar det coolt och frågar om hon kan säga pappa då? Då tittar hon trött på mig och utropar MAAAAMMAAAAA.
Haha. Jag ger upp. Det går tydligen inte att säga pappa. Men en vacker dag så kanske..


Idag har jag köpt potta till henne och hon har suttit på den (med kläderna på) på eftermiddagen & burit runt på den här hemma. Sen tog jag med den in i badrummet när hon skulle göra iordning sig för kvällen och hon for runt där som en liten nakenfis. Så gjorde hon "kiss-ljudet" - hon gör det när hon (eller någon annan för den delen) kissar.. så jag tänkte att NU har jag en chans att få henne att förstå vad pottan är för något och satte henne på den. Efter några sekunder reser hon sig upp och sätter sig på huk bredvid pottan på badrummsgolvet, gör kissljudet, kissar på golvet och reser sig upp och sopar iväg pölen all världens väg med handen... Alla sätt är bra utom dom dåliga ;-)


Kram Lina

2 kommentarer:

  1. Hej vännen, visst är det spännande när det händer grejer..
    Ang. potta så kan jag säga att Alex vägrar den, han har varit som Alice och låtsats kissat, men mer än så blir det inte.
    Vi får se när det släpper.
    Ta hand om er.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ha, ha, den lilla sötnosen, det var ju ganska nära pottan iaf!! Hoppas Henry blir frisk snart, usch usch usch vad jobbigt det måste varit när han säckade ihop...
    Kul med bilder på huset, hoppas på fler sådana! =)
    Kram Mia

    SvaraRadera