fredag 27 november 2009

Update

Henry fick tid på vårdcentralen kl 17.45 idag, så jag packade ner lilla familjen i dubbelvagnen och sprang ner till vårdcentralen (jag tror aldrig någonsin jag gått dit i lugn & behaglig takt, nej ute i sista sekunden som alltid – med andan i halsen). 45 minuter senare så fick vi komma in till distriktssköterskan … (jag tror heller aldrig att jag fått komma in i tid till ett läkarbesök – så varför springa dit?) hon konstaterade att det inte var lunginflammation men dock en luftrörsinflammation (tror jag) hon var så stressad & disträ att jag blev alldeles förvirrad..

Först lyssnar hon på Henry & säger att det låter bra, vi pratar lite fram & tillbaka och sen slänger hon ur sig ”luftrörsinflammation” mitt i en mening – så jag avbryter och frågar om det är det Henry har..?
-Ja
-Jaha, vad innebär det då?
-Bla bla bla (hon förklarade det)
-Ska han få någon medicin då eller?
-Ja, Bricanyl eller Molipect, vi kan ta Molipect - det får man ge barn från 6 månader
-Men då kan väl inte Henry få det?
-Nej juuust ja, han var ju bara 11 veckor… Nej då får det bli Bricanyl.
-Okej.. är det något speciellt vi ska tänka på?
-Nej..
-Smittar luftrörsinflammation?
-Ja de gör det.
-Så då kanske vi inte ska träffa andra barn?
-Nej precis, och Henry är även extra känslig mot bakterier så det är bra om ni är hemma i 1-2 veckor.
-Okej.. (sen märkte jag att hon ansåg besöket som klart) och medicinen då är den receptbelagd?
-Ja
-Ska jag kanske ha ett recept då?
-Ja det har jag skickat till apoteket.
-Okeeeeeeeeeeeeeej, tack så mycket då.


MEN HALLÅÅÅÅÅÅÅ, måste man vara utbildad journalist för att få en diagnos hos distriktssköterskan?! Man kan ju bli less för mindre. Känner att jag måste kolla upp informationen en extra gång för jag känner mig lite osäker på informationen jag fick..

Jag passade även på att be henne lyssna på Alice (det var ju därför jag släpade med hela Tajkon familjen :-), lika bra att passa på när vi hade en läkartid tänkte jag) Och med Alice så var det ingen fara.

Nåväl, jag får väl ringa dom och dubbelkolla Henrys diagnos imorgon!

Kram Lina

2 kommentarer:

  1. Men vilket stolpskott! Ring du och få en second opinion, särskilt ang det där med medicinen. Hoppas verkligen han blir kry snart! Men vad jobbigt med "isolering" i 1-2 veckor.. :(

    Hur gör du med festen i kväll då?

    Puss!

    SvaraRadera
  2. Jag vet, jag blir irriterad bara jag tänker på det! Varför är man så "snäll & väluppfostrad" jämt? Det hade säkert varit bättre att fräsa ifrån lite när jag väl var på plats än att sitta hemma & fundera i efterhand. Nåväl, inte mycket att göra åt nu..

    Vårdcentralen är stängd nu men jag sitter i kö till vårdguiden :-) Ska kolla med dom vad dom säger.

    Ang i kväll är jag kluven, Henry klarar sig fint med sin pappa men grejen är att jag blir inge bättre, snarare sämre :-( KÄnner mig nästan febrig..

    Den förståndiga sidan av mig tyker en kopp the i soffan vore mest lämpligt.. men det skulle vara såååå kul att gå ut på egen hand!! Jag har för 17 inte gjort det på flera år känns det som :/

    Hur mår du då min vän? Är det ryggläge & pepparkakor m chevré? ;)

    puss

    Vårdguiden sa att jag skulle åka til astrid lindgren, tror jag gör det faktiskt!

    puss igen

    SvaraRadera