måndag 7 december 2009

Dream away...

Brukar ni drömma? Försvinna iväg en stund i en annan värld...? Jag gör det ganska ofta, men jag behöver inspiration! Utan inspiration är jag ganska fantasilös. Men tidningar, tv-program, böcker & människor är ju fantastiska inspirationskällor!

Igår när vi var hemma hos våra vänner Addi & Victoria så visade Addi en bok han precis köpt - om hotell runt om i världen. Det var massa härliga bilder & reportage om hotellen & människorna som drev det. De första 3 uppslagen var alphotell. Ni förstår själva, eller hur? Jag fastnade totalt.. Jag vet inte huuuuuuuuur många gånger jag drömde om ett eget litet hotell när vi bodde i alperna. Litet, charmigt & personligt. Där jag skulle ta hand om gästerna, baka bröd & göra havregryns gröt till frukost till dom, tipsa om de bästa "åken" och när de väl kommit iväg ut i backen så skulle jag också göra det samma! (inte en tanke på att jag eventuellt måste städa, bädda, sköta administrationen etc - nej jag skull åka skidor hela dagarna ;)

Precis samma dröm vaknade när vi tittade på en gård på Gotland för ca 2 år sedan. På gården fanns en stor lada och jag såg genast framför mig att där skulle jag ha ett eget bed & breakfast! Samma tanke där, litet, charmigt & personligt! (och nybakat bröd till frukost då så klart..;)

Ibland undrar jag hur dom som verkligen tar steget vågar? Är dom ekonomiskt oberoende från början? Gift med Paul Anka kanske? Och man kan väl inte starta upp en verksamhet i en helt ny bransch utan erfarenhet? Och vart börjar man? Jag är helt övertygad att jag börjar i helt fel ände när jag drömmer mig iväg - precis som när vi planerar köket så tänker jag på vilka ljusstakar som skulle passa fint i köket, om vi skall ha ett runt bord eller inte... sen att själva köket inte ens finns det tänker jag inte så mycket på.

Men samtidigt så vill jag inte vakna upp en dag och tänka: "tänk om jag bara hade..." jag vill mycket hellre tänka: "jag är glad att jag testade..."

Och Addi, om du läser det här så måste jag säga att du är fantastisk!! Du har drömmar & visioner och jag beundrar dig för det!! Och om du vill segla jorden runt i en optimistjolle så gör det - låt inte någon småstadsbitch ta det ur dig ;)

pusss

2 kommentarer:

  1. Men hjärtat =)))
    Jag skulle vilja säga att du nog har börjat i helt rätt ände, man kommer ju ingenstans utan drömmar och ett o annat bananskal =))) Jag tycker att du ska slå sak i din dröm och passa på att samla på dig så mkt erfarenhet som du bara kan av andra. Gå en ekonomi- och egen företagarkurs, blogga och maila med folk som har prövat. Man måste våga för att vinna =)))
    Dessutom är ju denna dröm en ihållande sådan så jag tycker verkligen att du ska go after it!!!!!

    Jag tror heller inte att man måste vara ekonomiskt beroende, men däremot ekonomisk ;). Företag som funkar tror jag har mer "hjärta o själ" än företag som bara är ute efter att käna pengar i massor. Men jag vill helst inte attt du flyttar =))) Då måste jag ju flytta med o jag trivs bra där jag bor idag =)))

    Tessan =)))

    SvaraRadera
  2. Tack hjärtat, du är så söt!!! Kram L.

    SvaraRadera