söndag 29 augusti 2010

Det är visst fortfarande sommar..

Jag känner mig full av ny energi efter helgen! Det har varit full fart, på ett bra sätt. Fredagen var lugn, jag & barnen var hemma själva för mannen var på AW med jobbet. Han jobbade sin sista dag då på ett bra tag nu & det skulle visst firas eller nått ;)

Men i lördags drog vi iväg efter frukost, vi skulle iväg och fixa lite grejer & kolla på lite saker till hemmet. Döm om min förvåning när 3 av ställena vi skulle besöka hade "sommarstängt"..

Sommarstängt? Den 28e augusti? Ganska snopet. Fast bra på ett sätt iallafall, det måste ju betyda att det fortfarande är sommar!? Fast helt ärligt, jag är mer sugen på golvvärme & ett glas rött än en pool & ett glas rosé på altanen just nu.

En av sakerna på vår todo-lista var att för femtitolfte gången försöka få tag på en toasits till vår ena toalett. Det kan ju låta som en baggis men om jag då säger att den säkerligen varit trasig i snart ett halvår så undrar ni nog om vi är helt handlingsförlamade. Det ska väl kanske inte jag besvara men tro mig när jag säger det att vi har verkligen verkligen försökt att hitta en toalettring som passar men det är helt omöjligt. Så nu skulle vi iallafall beställa en på ett ställe. Som såklart var stängt. Men va f*n... luften gick ur oss båda.

Så när vi sedan kliver in på Bauhaus och möts av någon fantastisk kampanj så kändes det som den var gjord för oss. Prisa gud! Det är en ny toalett vi ska ha!! Så vi köpte en ny toalettstol. Spontanitet när den är som bäst. Eller sämst? Just nu bryr jag mig inte, jag vill bara ha en fungerande toalett. Ja den där uppe funkar fortfarande inte.. Men det får bli veckans projekt att få ordning på alla toaletter.

Bauhaus var förövrigt fantastiskt tyckte jag, där fanns ju allt. Lite IKEA-känsla över det hela. Vi var där hur länge som helst. Men just den där IKEA-känslan infann sig även när det var dags att glida igenom kassan.. Vi som inte köpt nått alls... bara lite "bra & ha"-grejer & en sån & en sån, å det var billigt vi tar en sån också.. Katschiiiiing. Pling. Bara att hosta upp & se glad ut. Precis som på IKEA.

På kvällen var vi bjudna till våra vänner familjen S, söder om stan. Det var jättelänge sen vi sågs & vi såg verkligen fram emot att kvällen. Vi såg fram emot den så mycket att vi beslutade oss för att åka kommunalt med hela tajkonlägret. Dubbelvagn. Packning. Barnstol.

Men det gick jättebra. Middagen var fantastisk som alltid. Frun är en grym kock & mannen en fantastisk värd. Man känner sig alltid så "hemma" hos dom. Det är en konst att få sina gäster att känna sig bekväma & som hemma, avslappnade & glada. Dom har den förmågan! Och vips var klockan över midnatt och någonstans emellan groggkanna 2 & 3 så insåg vi att det kanske var dags att iallafall kolla upp när sista pendeln gick hem. Och det visade sig vara i grevens tid. Helt plötsligt hade vi 14 minuter på oss att packa ihop allt & dra. Typiskt, vi som hade så trevligt.

Vi hann med tunnelbanan, pendeln & bussen. Reflekterade över att det var inte så himla många dubbelvagnar ute i kollektivtrafiken så här dags.. Efter lite förseningar & så så var vi var hemma vid 02.30 och då kändes det som ett ganska bra beslut ändå att ta sista pendeln hem. Den första går väl vid 04.30 cirkus.. För hur kul man än har så väcker verkligheten en dagen efter.. maaaaamma... maaaaaamma.

Idag var vi på brunchHaga Forum. Det var födelsedagsfirande/avskedskalas för min kompis Ida. Brunch är alltid trevligt! Även om det är lite kaos såklart. Men jag tycker mina små godingar sköter sig fint när vi är ute på kalas. Barn är ändå barn.

Jag kanske inte hinner sitta & äta i lugn & ro, och jag kanske måste avbryta allt mitt i en mening & jag kanske inte kommer ihåg vad vi pratade om när jag kommer tillbaka & jag kanske inte kan sitta still på min stol hela brunchen, men ändå. Det gör inget. Jag vill liksom bara delta, det tråkigaste jag vet är att isolera mig hemma. Visst skulle det enklaste vara att äta hemma. Men också sjukt tråkigt om man jämför med att träffa massa trevliga människor över en brunch. Jag har ett behov av att göra saker, träffa folk, äta ute & jag vill att mina barn ska kunna hänga med. Jag vill inte att det ska vara en "big deal" så fort man ska göra något.

Henry gosgrisen ville förövrigt inte gå hem när det var dags, så efter att han slätat av Ida & hennes syster (ja han har ingen skam i kroppen) så gosade han in sig i Idas mammas famn & verkade inte ha några planer alls på att följa med oss hem. Men vi åkte hem iallafall .Och han med. Jag hann även med en loppis på vägen hem, det blev några små fynd & det kan ju få vem om helst på gott humör! Bla ett par väggljusstakar, dom var lite roliga tyckte jag - hoppas dom hittar sin plats.

Efter det så fick vi finbesök från Gotland. Sen var det inte så mycket kvar av den här dagen. Den rundades av med en PW med Fru B och sen en härlig kantarelltoast med maken.

En riktigt härlig helg & jag känner mig full av energi. Nu är det sista veckan innan verkligheten kickar igång. Hoppas jag hinner massor! Jag ska baka. Fixa. Pyssla. Klippa mig. Träffa kompisar. Springa. Fira bröllopsdag. Ja så var det ju det där med toaletterna också..

Till helgen vankas det 1-års kalas & "tjejmilen". Spännande. Två stora händelser!

Må så gott & ha en fin vecka!
Kram Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar