måndag 6 september 2010

betong

Jag lovade att visa er resultatet av mitt betong-gjuteri tidigare.
Så nu kommer det här...

Stor kruka


Liten kruka



En ros



& ett fat.




Att gjuta var jättekul och man blir verkligen biten av det!

Min första gjutning är egentligen ganska misslyckad.
Men tills dess att jag får tid att gjuta igen så får mina sk alster kampera i min trädgård.




Det är verkligen bara fantasin som sätter gränser när man ska till att gjuta.
Efter första gjutningen så såg jag potentiella gjutformar överallt :-)
Mitt enda tips till er som står i startgroparna är att endast använda er av lite levande material, sånt som är "ruckbart". Annars blir det väldigt knepigt att få loss formarna. Till rosen har jag användt en silikonform (sockerkaksform) och det var det ultimata att gjuta i. Förutom det behöver man bara en säck finbetong (jag hade 20kg och allt gick åt), vatten, något att blanda i, matolja, lite formar & ev någon tyngd. Samt tålamod att vänta ett dygn eller två på resultatet.


Till nästa gång har jag skaffat mig en "betongvisp" för att få massan finare och minimera antalt luftbubblor. Men lite bubblor & ojämnheter tycker jag eg bara e charmigt.





Lycka till & lova att berätta om ni gjutit,
vad ni gjutit & dela med er av era tips & erfarenheter!





Kram

2 kommentarer:

  1. Gratulerar, lite sent om sider, till den avklarade tjejmilen! =) Hur var det nu - är den lixom lika lång som en vanlig mil, eller?! ;-)
    Vad fina dina betongalster blev, jag blev grymt inspirerad! Ska baaara fixa iordning barnrummen, sy de där jäkla kuddarna jag pratat om i år och dar, hinna klart med spjälsängsskyddet innan Hugo slutar sova i spjälsängen, men SEN, sen ska jag nog ta och gjuta lite betong minsann.
    Hur var första jobbdagen? Jerry berättade väl att jag satt hemma och drack en latte och pillade mig i naveln medans båda barnen sov som små änglar?
    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Tack Mia! Ang milen så var den lixom lika lång.. helt sjukt. Nästan diskriminerande tycker jag ;)

    Härligt att du håller dig sysselsatt, jag har också fyrtiotolv olika saker som jag vill göra men som aldrig blir av. Paca upp flyttkartonger känns fortfarande hett ;)

    Jerry hälsade NATURLIGTVIS... trodde du något annat elr? ;)

    Hoppas du & kidsen har det bra, Njuuuuuuuuuut!

    puss

    SvaraRadera