torsdag 9 september 2010

Höstsug

När hösten kommer så blir jag alltid sugen på höstiga saker, allt ifrån inredning till aktiviteter samt mat & dryck. Jag såg detta recept på Elle Mat & Vins hemsida och blev himla sugen på att svänga ihop den till helgen, den verkar himla smarrig.


Nu skulle jag bara haft ett äppelträd - då vore lyckan gjord. Men man kan även plocka äpplen på torget eller på ICA har jag lärt mig. Även svamp kan man plocka där & tro mig när jag säger att det är mycket lättare att hitta massa svamp på ICA än i skogen.







Saftig kola-, kardemumma- och äppelkaka

• 50 minuter

En saftig kaka med mycket äpplen som får extra skjuts av den goda kolasåsen.

• 1/2 dl kokos + smör till formen
• 2 ägg
• 2 1/2 dl socker
• 1 dl mjölk
• 60 g smör (smält)
• 2 1/2 dl vetemjöl
• 1 1/2 tsk bakpulver
• 1/2 tsk kardemumma
• 3–4 äpplen beroende på storlek (urkärnade och klyftade)
• 1 tsk kanel
• 1 tsk socker
• vispgrädde till servering

Kolasås:
• 1 dl vispgrädde
• 1/2 dl strösocker
• 1/2 dl ljus sirap

Sätt ugnen på 175°. Smöra en rund form och bröa den med kokos. Vispa ägg och socker vitt. Tillsätt mjölken och det smälta smöret. Blanda vetemjöl, bakpulver och kardemumma och blanda ner det i vätskan.Häll smeten i formen. Sätt äppelklyftor tätt i smeten. Strö lite socker och kanel ovanpå och grädda i ugnen på 175° i ca 30–40 min.

Vispa ihop ingredienserna till kolasåsen i en kastrull. Koka kraftigt i 2–3 min och låt svalna. Ringla den ljumma såsen över kakan strax innan servering och servera med lättvispad grädde.

Lent, sött och syrligt på en och samma gång.

Ja, så nu har ni också möjlighet att testa den i helgen, det vore väl mysigt om vi alla ätit samma kaka i helgen om än inte tillsammans!

Kram
/L.

1 kommentar:

  1. Haha, den där har jag också spanat in! :) Jag tackar inte nej till en bit på söndag.. =))

    Puss!!

    SvaraRadera