söndag 12 september 2010

fiasko.

En härlig helg lider mot sitt slut. Vi struntade i allt vad måsten & planer heter och mest mös runt här hemma. Fixade lite. Fikade lite. Lekte lite. Åt & drack lite. Kollade Idol - såklart och idag har vi haft goda vänner på besök.

Långväga gäster, ända från Uddevalla! Dom kom på lunch & fika och vad passade då bättre än att baka äppelkakan jag var så sugen på. Sagt & gjort.

Alice satt på bänken, som alltid, när jag gjorde smeten. Hon är min trogna assistent när jag bakar. Hon vill väldigt gärna hjälpa till att ha i ingredienser & att röra i bunken. Och det får hon så gärna! Men.. idag så stod det en skål med någon vidrig blandning av ättika, diskmedel & saft på bänken (ja jag gör vad som helst för att bli av med om där satans* bananflugorna!).

* blogger gillar inte ordet "satans" - dom föreslår att jag skall skriva SKATAN i stället.. men det blir ju liksom inte riktigt samma sak tycker jag. Dom där skatan bananflugorna.

Anyway.

Så.. när jag vänder mig bort i en hundradels sekund för att hämta någon ingrediens till smeten så ser jag i ögonvrån hur Alice tar upp skålen, häller den försiktigt i min bakbunke och säger mycket nöjt "shåååå".

Man va f!"#%¤#!%&##&"&#¤*

.. ja vad ska man säga? Just den ingrediensen skulle inte i bakbunken förstår du.
Jag fick börja om igen mao.

Till slut blev det en kaka iaf, fast jag måste nog erkänna att det blev fiasko. Tyvärr.

I receptet stod att man skulle ha i myyyyyyyyyycket äpplen och tro mig när jag säger att jag gjorde mitt allra bästa att ha i så mycket äpplen det bara gick & trots att jag var 2,5 äpple i från det dom som gjort receptet lyckats med så var det nog det som skälpte mig & kakan. Samtidigt som den var perfekt i ytterkant så var den helt ogräddad i mitten. Inte bra. Men jag ringlade på den super smarriga kolasåsen och serverade med lätt vispad grädde och mina otroligt väluppfostrade vänner bedyrade gång på gång att det var jäääääääääätte gott. Och dom skulle väl aldrig fara med osanning?
Eller vad tror ni? :-)





Till nästa gång så blir det lite mer kardemumma i smeten, lite färre äppelbitar & ev lite längre tid i ugnen. Men jag tror att min kaka åkte ut efter 30 min och receptet skrev 30-40 min... Men summan av kardemumman är att kakan har potential så jag testar nog igen!



Hur gick det för er? Var det någon som testade kakan?



Hoppas ni alla haft en härlig helg!
Kram Lina



Ps. Visst är det underbart väder vi har!? Idag hade vi 20 grader på seneftermiddagen när vi skulle gå över till familjen B på middag. Det är helt fantastiskt! Både temperaturen & att ha goda vänner som bjuder på middag :-) Ds.

2 kommentarer:

  1. Nu tycker jag att du är lite väl hård mot dig själv!

    1) det var MITT fel att kakan inte var klar! Patrik bad mig kolla om den var klar och jag provstack för långt ut mot kanten och sa att den var det. Inte ditt fel alltså.

    2) Kakan vad asgod ändå! Jag tog två stora bitar, vilket bidrog till den sockerchock som nu har gjort att jag givit mig själv sockerförbud ett tag framöver. Men kakan som du bjöd på var alltså jättegod! Jag är inte speciellt väluppfostrad, jag säger som jag tycker.. ;))

    TACK för några supermysiga timmar! Det var så härligt att få busa och kramas lite med era fina barn!! :)

    Stor kram, vi hörs snart!! <3

    SvaraRadera
  2. Mamma bakade kakan och den var jättegod!Kram/Malin

    SvaraRadera